Datum
- 25-26 sep 2024
Lagstiftningen kräver idag att redovisnings- och revisonsbyråer genomför KYC (Know Your Customer, eller kundkännedom) varje år. Det innebär att ni både behöver göra en övergripande riskbedömning av hela byråns verksamhet samt kontrollera varje kund årligen.
Att digitalisera KYC-processen kan både förenkla och spara tid för byrån. Samtidigt ser ni till att lagstiftningen följs, undviker dyra böter och dåligt rykte. Här ger vi er fem goda skäl att digitalisera byråns KYC-process.
Så säger lagstiftningen om KYC
KYC står för Know Your Customer, eller kundkännedom och inbegriper bland annat kontroll av PEP (politiskt exponerad person) och AML (anti-penningtvätt). Regelverket syftar till att förhindra att företag utnyttjas för penningtvätt och terrorismfinansiering och det är byråns ansvar att:
Spara tid genom att digitalisera KYC-processen
Genom att hantera KYC-processen för byråns kunder digitalt automatiserar och förenklar ni hela förfarandet och sparar mycket administrativ tid jämfört med manuell hantering av KYC.
Så här kan en helt digital KYC-process se ut:
Genom att alla steg görs digitalt går det direkt ut automatiska påminnelser när kunden eller byrån passerat deadline. Det är också snabbt och enkelt att ta ut en riskanalysrapport som både ger en överblick över statusen för KYC för byråns samtliga kunder och hjälper till med den sammanlagda riskbedömningen av byråns verksamhet.
”En helt digital process med en automatiserad checklista för kundkännedom gör det enkelt och tydligt att fastställa risken i kundrelationen baserat på FAR:s, SRF:s och Länsstyrelsens krav och normer”, säger Lars Lejdborg, Partner Manager på Accountec.
Det räcker inte att ställa frågor till kunden en gång, när kunden är ny. Så här kan en digital process för fortlöpande riskbedömning se ut.
5 fördelar med ett digitalt workflow för KYC
Med en digital KYC-process får ni som byrå full kontroll på alla era kunder och kan fullfölja kundkännedomsdokumentation och riskklassificering i enlighet med de lagkrav som ställs på redovisnings- och revisionsbyråer.
Dagens samhälle präglas av smarta lösningar för att effektivisera vardagen, och detta har även påverkat bokföringsbranschen. Vi ser nu en övergång från manuella processer till mer digitala och automatiserade lösningar.
Läs mer »Under perioden 1 juli 2023 – 30 juni 2026 är det tillfälligt skattefritt att ladda fordon på arbetsplatsen. Syftet är att gynna omställningen till en fossilfri fordonsflotta och uppmuntra till arbetsresor med laddbara fordon i stället för resor med andra mindre hållbara alternativ.
Läs mer »Att bekämpa ekonomisk brottslighet står högt upp på den politiska agendan. När den blir mer sofistikerad får redovisningskonsulten en allt viktigare roll för att både förebygga och agera.
Läs mer »