Plats:

Kistamässan

Datum:

25-26 sep 2024

Det är alltid läge för
nästa digitala kliv

Teamet på Fortnox

Det är alltid läge att ta nästa digitala kliv. Att dra fördel av smart teknik, automatisera arbetet på redovisningsbyrån och frigöra tid för samarbetet med klienterna. Här går vi igenom varför ni ska se över era arbetssätt och börja använda er unika position och expertis – och bli framtidens redovisningskonsult.

1. Tid för kunderna
Det som skapar störst värde för era kunder är inte att ni lägger tid på att göra det som smart teknik kan göra både snabbare och helt felfritt. Nej, de vill ha er expertis, era kloka råd, någon att bolla idéer med och som utmanar till nytänk. Det är det som gör hela skillnaden – att ni samarbetar.

2. Underlätta rekrytering
Den andra sidan av myntet när det kommer till hur ni jobbar handlar om er som arbetsgivare. Dagens talanger och morgondagens stjärnor vill jobba med människor, relationer, och affärer – inte med att registrera manuella verifikationer, tjata in underlag eller jobba parallellt i olika system som inte pratar med varandra.

Rekrytering är en utmaning för många och att få till sömlösa digitala flöden för era arbetsprocesser är ett bra sätt att framtidssäkra byrån. Det ger både nöjda kunder och medarbetare – som vill utvecklas, stannar kvar längre och talar gott om dig.

3. Fokusera på lönsamhet
Flera branschrapporter och trendspaningar de senaste åren pekar på att det som ger nöjdast kunder – och bäst lönsamhet – är den mer kvalificerade rådgivningen. Att ni som byråkonsulter är proaktiva och pushar era kunder i deras företagande. Genom att ni jobbar modernt skapar ni bättre förutsättningar för lönsamhet och byrån att fortsätta vara relevant.

4. Se över helheten
Nästa digitala kliv är inte helt okomplicerat eftersom allt på byrån hänger ihop; affärsmodell, prissättning, kompetensutveckling och mjukvaror. Det kräver både eftertanke och arbete för att få allt att hänga ihop. Behöver inte va nästa digitala kliv

För att optimera era arbetsprocesser räcker det inte heller att “bara” kika på hur ni jobbar med den löpande redovisningen för era kunder. En vanlig kombo är att parallellt börja sätta fasta priser på de vanligaste tjänsterna.

5. Ta hjälp utifrån
Att ha koll på mjukvarans fulla potential är inte heller självklart. Många jobbar på som de alltid har gjort och tar sig inte tiden som krävs för att göra en förändring. Att ta in hjälp utifrån, från exempelvis din systemleverantör, kan vara ett bra sätt för att få saker att hända.

Underkonsulter är en växande trend i branschen och det finns de som är inriktade på att hitta rätt systemlösning för just din byrå – och som hjälper till att få allt på plats. En annan väg är något av de utbildningskoncept som finns på marknaden – som riktar sig till er som driver en redovisningsbyrå. Då är planen mer skräddarsydd utifrån era behov och målsättningar.

Scroll to Top