Wolters Kluwer

"Mässan är en temperaturmätare på branschens puls"

Vi pratar med Kristina Lagerstedt från Wolters Kluwer om varför de återvänder till Ekonomi & Företag – år efter år.

Wolters Kluwer är ett välbekant namn på Ekonomi & Företag och har medverkat under många år. Vi tog en pratstund med Kristina Lagerstedt, Marketing Director för att höra varför mässan fortfarande är en självklar satsning – och vad besökarna kan förvänta sig i år.

 

Ni har varit en del av Ekonomi & Företag i många år – vad är det som gör att ni kommer tillbaka gång på gång?

-Mässan är en viktig mötesplats för branschen där vi träffar både befintliga och potentiella kunder och bygger relationer. Det är också en temperaturmätare på vad som är de stora trenderna och snackisarna just nu i branschen.

Hur har ni sett att mässan har förändrats genom åren?

– Mångfalden av företag som deltar har ändrats under årens lopp. Från större traditionella företag inom ekonomi till fler små innovativa företag. Det är mer fokus på digitalisering och teknik och fler utställare presenterar lösningar inom AI och automatisering. Hållbarhet och socialt ansvar har också blivit allt viktigare både i monterutformning och produkter.

Vad uppskattar ni mest med att ställa ut hos oss?

– Dels att få träffa flera av våra kunder fysiskt som man kanske bara pratat med i telefon innan. Att på ett lättsamt sätt visa vilka vi är och vad vi kan erbjuda. Men även att träffa kollegor från andra företag i branschen. Jag tycker att vi har en bra kollegial stämning även oss konkurrenter emellan, vilket inte är fallet i alla branscher.

Har du något minne från tidigare år som verkligen fastnat?

– Minnesvärt är de otroligt uppskattade skatteseminarierna som vi har varje år. Men förra året var lite extra när vår Skattejurist Irini Kallides föreläste om vad de nya reglerna för fåmansföretagare innebär. Då ringlade sig kön långt ut i mässhallen och alla som ville fick tyvärr inte plats.

Hur har ert deltagande på mässan bidragit till affärsutveckling?

– Ekonomi & Företag är en bra arena för att bygga och stärka relationer, men också att nå ut till potentiella kunder som kanske inte är helt bekanta med vilka vi är och vad vi erbjuder.

Vad ser ni som de största fördelarna med att träffa kunder och partners fysiskt jämfört med digitala möten?

– De fyller olika funktioner. Digital möten är effektiva för snabba avstämningar och även för att göra en demo i ett system där kunden i lugn och ro kan sitta hemma framför sin skärm. De fysiska mötet är viktigt för att stärka relationen och bygga tillit. Det är alltid kul när kunder kommer fram till oss och berättar hur mycket de uppskattar att arbeta i våra programvaror.

Vad kan besökarna förvänta sig av er i år? Har ni något nytt att visa upp?

– Vår stora nyhet i höst är lanseringen av vårt nya molnbaserade byråstöd. En möjlighet för byrån att få en helt sömlös och integrerad lösning för att hantera byråns arbetsprocesser, tidrapportering och resursplanering bättre.

Har du något tips till andra företag som funderar på att ställa ut?

– Börja planera i tid och involvera alla avdelningar i ert mässdeltagande. Låt det inte bli en isolerad aktivitet för sälj- eller marknadsavdelningen, utan involvera alla avdelningar för att få ut maximalt av ert deltagande. Arbetet med en framgångsrik mässa börjar med noggranna förberedelser hemma, pågår under själva mässan för att sedan fortsätta hemma med uppföljning och återkoppling till monterbesökare.

Stort tack till Kristina och Wolters Kluwer för att ni delade med er av era insikter och erfarenheter!

Vill du veta mer om Wolters Kluwer? Besök deras hemsida för mer information.