En stor förenkling
Att arbetsgivaren bekostar en laddning av fordon är en drivmedelsförmån på samma sätt som om man bekostar bensin för privat körning. Att beräkna ett marknadsvärde för laddning av eldrivna fordon kan vara komplicerat. Arbetsgivaren ska räkna fram ett förmånsvärde för laddningen per månad utifrån antal körda mil privat, antal körda mil totalt, marknadsvärdet för elen per kilowattimme och antal kilowattimmar. Om arbetsgivaren saknar tekniska lösningar som kan hjälpa till med att spåra mängden el som används för laddning krävs manuella system och rutiner för att beräkna det skatte- och avgiftspliktiga förmånsvärdet. Det kan även i vissa fall vara ett problem att fastställa vad som kan anses motsvara ett marknadsmässigt värde på elen. Den skattefrihet som nu har införts innebär därför en stor förenkling för arbetsgivaren.
Ytterligare förändringar som berör elbilar
De senaste åren har det skett en del förändringar som berör elbilar. I det så kallade bonus-malus-paketet har bonusdelen försvunnit i och med att klimatbonusen upphörde den 8 november 2022. Det kan dock fortfarande förekomma utbetalningar av klimatbonus eftersom den betalas ut tidigast sex månader efter bilen ställts på första gången. Malusdelen finns kvar vilket innebär att fordonsskatten är högre för bilar som släpper ut 75 gram koldioxid per kilometer eller mer – ju högre utsläpp desto högre skatt. Den förhöjda skatten gäller i tre år från det att bilen blir skattepliktigt för första gången. Därefter återgår den till vanlig fordonsskatt. Storleken på fordonskatten påverkar även storleken på förmånsvärdet.
En annan förändring som berör miljöbilar är det nya sättet att beräkna förmånsvärdet. Sedan den 1 juli 2022 sätts nybilspriset ned med ett fast schabloniserat belopp i stället för till nybilspriset för närmast jämförbara bil som drivs med bensin eller diesel. För elbilar sätts nybilspriset ned med 350 000 kronor. Nedsättningen får dock inte överstiga 50 procent av bilens nybilspris.
Wolters Kluwer ställer ut på mässan, läs mer om dem här.