Sverige har höga målsättningar kring digitalisering och vi på Bolagsverket vill att det ska vara enkelt att vara företagare. Att skicka in årsredovisningen digitalt är till exempel enklare, snabbare och säkrare än att göra det på papper.
– Att skicka in årsredovisningen digitalt minskar företagets administrativa börda, säger Nina Brede, verksamhetsutvecklare på Bolagsverket. Dessutom är det ett steg mot att företagare inte ska behöva lämna in samma uppgifter till myndigheter flera gånger.
– Om du inte skickat in årsredovisningen digitalt än, så tycker jag definitivt att du ska prova när du läst våra topp-anledningar till varför, avslutar Nina.
1. Det finns bra funktioner och support.
Alla stora bokföringsprogram har de funktioner som krävs och det finns bra support från programleverantörerna för den som behöver hjälp.
2. Det är enkelt.
Du slipper all pappershantering och behöver heller inte ringa och kolla om årsredovisningen kommit in till Bolagsverket. Du kan också följa processen i Bolagsverkets app.
3. Det går snabbt.
Från ditt bokföringsprogram laddar du upp en avskrift av den årsredovisning som bolagsstämman beslutat om. Vd eller någon i styrelsen loggar sedan in i Bolagsverkets tjänst och skriver under digitalt, med t.ex. mobilt BankID. Klart!
4. Det är säkert.
Du slipper oroa dig för att årsredovisningen kanske försvinner i posten. Och så fort den kommit in, efter bara någon sekund, får du en digital kvittens.
5. Det minskar risken för fel.
Bokföringsprogrammen och Bolagsverkets system säger till om något går fel.
6. Handläggningstiden blir kortare.
En digital årsredovisning kontrolleras maskinellt vilket gör att om den är fullständig registreras den på en gång.
7. Det följer lagkravet som kommer.
En lag om obligatorisk digital inlämning av årsredovisning för aktiebolag som redovisar enligt K2 och K3 förväntas träda i kraft snart, kanske redan under 2022.
8. Det är bra för miljön.
Digital inlämning minskar mängden utskrivna dokument, kuvert och transporter av papper. Ur hållbarhetssynpunkt är det orimligt att skriva ut det man gjort digitalt och posta till en myndighet, som sedan ska omvandla informationen till digital form igen.
9. Det underlättar din administration.
All informationshantering går snabbare digitalt. Att skriva ut, skicka och skanna in pappersdokument tar tid. Sökning, lagring och kopiering underlättas.
10. Det bidrar till ett modernt arbetssätt.
Framtiden är här! Automatiseringen av rutinuppgifter ökar och blir allt lättare att utforma digitalt efter dina behov.