Att förhålla sig till det nya normala digitala

Text: Camilla Skoog
Affärsområdeschef Byrån, Fortnox

Våren fick oss verkligen att tvingas börja tänka digitalt. Från en dag till en annan så fick vi reseförbud, vi fick inte vara på kontoret och framförallt… vi varken kunde eller vågade träffas på det sätt som tidigare varit helt normalt. Till och med att hälsa, ta i hand och kanske stjäla en kram fungerade inte längre. Vad har det gjort med oss? Finns det något vi kan lära och kan vi skapa något nytt normalt?

För många av oss var det lite skrämmande att inte längre ses. Hur skulle vi kunna samarbeta, alla small talks vid kaffemaskinen och alla små beslut i vardagen, och framför allt.. hur skulle vi kunna möta våra kunder?

När något nytt blir normalt
Men efter ett tag fick vi till ett nytt arbetssätt och ett helt nytt sätt att tänka. Det är ju det fantastiska med människan – vi anpassar oss. Och kanske är det just det som kommer att ge den stora förflyttningen som tekniken, men inte vi människor, varit redo för i många år. Vi har genomfört nykundsmöten över Zoom, haft redaktionsråd för vårt Magazine med 30 personer i Teams och insett att det till och med går att förmiddagsfika tillsammans på distans.

Branschen med all teknik som krävs
Som bransch har vi alla möjligheter att sköta det mesta utan att ses. Allt från fakturering och attest till löner och kvitton. Där satt vi och såg hur alla verktyg och funktioner som funnits tillgängliga helt plötsligt började användas av nästan alla. Alla ställde om, samtidigt. På bara någon vecka blev det digitala det nya normala.

Tid för annat
Det digitala arbetssättet har frigjort tid för både redovisningskonsulter och deras kunder. Tiden har nu istället gått till att vara rådgivare och stötta med kassaflödesrapporter, kontrollbalansräkningar och bidragshjälp. Tillsammans har vi hjälpts åt att hålla Sverige på fötterna.

Sverige börjar öppna upp, fler arbetar från kontoret och verksamheterna rullar på bättre än i våras. Då vill vi uppmana till att inte bara låta allt gå tillbaka till det gamla “normala”. Håll i de nya arbetssätten. De gör oss och våra kunder mer konkurrenskraftiga i vår föränderliga omvärld. Tillsammans tänker vi om, tänker nytt och hittar vårt nya normala digitala!

Dela i sociala medier

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Scroll to Top